UDSTILLINGER 2024
20. april - 2. juni 2024
KIN
Isop (Line Thastum og Sissel Thastum)
I medspil og modspil med videnskabelige metoder og viden, bevæger udstillingen KIN sig gennem en undersøgende rejse, som både er faktuel og poetisk. Kunstnerduoen Isops intentionen er at skabe sanselige oplevelser og refleksion. Både over menneskets påvirkning af naturen og over værdien og nødvendigheden af at se os selv som knyttet og forbundet til naturen og andre arter. Gennem kunsten bidrager Isop til at skabe et etisk kompas foren mere bæredygtig måde at leve på.
Biokrystallisering
I udstillingens første rum, møder man blandt andet kunstnerisk fortolkede biokrystalinske billeder af cyanobakterier, lav, mos, brændenælde, torsk og menneske. Billederne afspejler den videnskabelige biokrystalliseringsteknik, hvor organiske væsker fra de forskellige arter tilsættes en opløsning af kobberklorid (som er giftig for levende organismer). Herved dannes der krystallinske billeder, som viser de forskellige væskers – og dermed de forskellige arters vitalitet og kraft til at danne individuelle former i ”kampen” mod kobberkloriden.
Tid, adskillelse og forbindelser
Mens værkerne i det første rum i høj grad tager afsæt i menneskers videnskabelige fortolkning af forskellige arter og deres evolutionære historie, rækker værkerne og digtene dybere og mere filosofisk og sanseligt ind i tiden og alt levendes relation til hinanden i udstillingens andet rum. Store fotografiske værker og videoinstallationer spiller sammen med digte der udfolder sig omkring temaer som tid, adskillelse og forbindelser.
“Forbindelser” - en kunstnerisk brugsbog
I forbindelse med udstillingen udgiver Isop bogen “Forbindelser”. Bogen er en visuel og poetisk sproglig bevægelse, en guide, et redskab og et vindue til modtagerens indre og ydre sanselighed. Den indeholder digte og billeder, samt inspiration til fordybelse og naturnærhed. Bogen er tænkt som en mulighed for fordybelse i udstillingens temaer, som indgang til forståelse og empati for naturen og andre arter, som støtte til at eksistere i en tid med tab af natur og biodiversitet, klima- og miljøkriser og som incitament til bæredygtig forandring.
Isop er en dansk kunstnerduo bestående af Line og Sissel Thastum. Centralt ideres kunstneriske praksis er kunstens sansende, legende, søgende, reflekterende og kritiske styrke som en udviklende værdi i samfundet. Tematisk arbejder Isop primært med de globale økologiske kriser, og menneskers forståelse af og relation til den natur vi er en del af. Isop udforsker disse temaer i samspillet mellem det skrevne ord, fotografi, installation og video. Og har siden 2013 skabt kunstneriske projekter i Danmark, Skandinavien og internationalt. Et vigtigt element i Isops virke er at sikre at deres praksis har mindst mulig indvirkning på natur, miljø og klima.
Udstillingen er støttet af: Statens Kunstfond, Midtjysk Skole- og Kulturfond, Ege Fonden, Den Jyske Sparekasses Støttefond, Spar Nord Fonden, Oda og Hans Svenningsens Fond, I.F. Lemvigh Müllers Fond og Ikast-Brande Kommune.
9. marts - 7. april 2024
MIT HABITAT
Inge Agnete Tarpgaard, Jakob Vinkler og venner
Med udstillingen “MIT HABITAT” inviterer kunstnerne IngeAgnete Tarpgaard og Jakob Vinkler os ind i en taktil installation, som er inspireret af madkulturer fra borgere i Ikast. Med forskellige objekter og materialer undersøger kunstnerne vores måltidskulturer og hvordan vi alle sætter aftryk på lukkede systemer og habitater, som, for eksempel, vores krop og vores planet.
Menneskets overforbrug af klodens ressourcer betyder at status quo ikke er en mulighed. Der skal ændres forbrugsvaner og opfindes nye teknologier for at leve mere i tråd med naturens orden. Mennesker er vanedyr og et af de steder det kommer tydeligst til udtryk er i den måde vi spiser. Vores massive forbrug er blevet en abstrakt størrelse, der ikke forholder sig reelt til konsekvenserne eller virkeligheden.
”MIT HABITAT” er et "levende" rum, hvor gæsterne efterlader sig "spor" ved deres besøg. Kunstnerne undersøger hvordan vi agerer som mennesker på udfordringer fremtiden byder på i forholdt tilmåltider. Udstillingen er et lukket sanseligt rum - et habitat. Hver gæsts indtræden påvirker habitat, gæsten sætter spor og kan se de andres spor og aftryk i rummet.
Ideen til udstillingen udspringer ud af et samarbejde i 2023 mellem Inge Agnete Tarpgaard, Jakob Vinkler og Aarhus Universitets Institut for Fødevarers projekt Cell Food, hvor forskere studerer fremtidens muligheder for at lave cellebaseret mælk og kød.
Udstillingen er støttet af: Statens Kunstfond, Aarhus Univeristet, Midtjysk Skole- og Kulturfond, Ege Fonden, Ikast-Brande Kommune.
9. marts - 7. april 2024
ØJEBLIKKET
Gerd Laugesen, Susanne Pedersen, Anita Axelsen Bredsdorff, Laila Svensgaard, Nina Wengel
Kuratorer: Susanne Pedersen og Anita Axelsen Bredsdorff
Udstillingen“Øjeblikket” handler om tid, og hvorledes tiden er et uomgængeligt vilkår, som mennesket hele tiden må forholde sig til. Tiden er født med universets opståen, men selve forståelsen af tid er opfundet af mennesket for at holde styr på verden og dens hændelser.
Tiden er en forunderlig størrelse; den er usynlig, men efterlader synlige spor i menneskets bevidsthed og krop. Tiden bevæger sig og der sker forandringer. Mennesker, natur, genstande og begivenheder påvirkes og transformeres over tid. Tidens forandrende kraft afspejles ofte i genstande og øjeblikserindringer. Nogle genstande og symboler kan afkodes og forstås på tværs af tid og sted.
Udstillingens fem kunstnere: Gerd Laugesen, Susanne Pedersen, Anita Axelsen Bredsdorff, Laila Svensgaard, Nina Wengel, berører det abstraktefænomen - tid. Kunstværkerne vil afspejle, hvordan tid kan danne betydning i kunst. Specifikt det relative og korte tidsrum og begreb: Øjeblikket. Hvad er et øjeblik og hvordan kan et øjeblik udgøre et forvandlende øjeblik, et evt. vendepunkt – et før og et nu? Og hvor (dvs. lokaliteter, genstande) finder man spor af tiden og dens virke, dens aftryk?
Med afsæt i disse spørgsmål og sproglige udtryk reflekterer kunstnerne over relaterede emner som tidens gang, forandring, forgængelighed, erindring, lykkelige øjeblikke og sansede øjeblikke. De bruger begrebet tid som et motiv, som et område eller en dimension i deres forskellige kunstneriske undersøgelser og værker. Udstillingen består af malerier, fotos, tekst, performance og porcelæn, der forsøger at indfange øjeblikkets mange betydninger.
Udstillingen er støttet af: Statens Kunstfond, Midtjysk Skole- og Kulturfond, Ege Fonden, Ikast-Brande Kommune.
13. januar - 3. marts 2024
ARISA
Peter Brandt
ARISA er et udstillingsprojekt der analyserer og materialiserer relationer mellem strukturel hvid vold, racisme og sexisme, med udgangspunkt i skuespilleren og aktivisten Jean Sebergs liv (USA, 1938-79), samt hendes repræsentation i diverse kulturprodukter.
Peter Brandt har igennem de senere år opbygget et arkiv over Seberg, der indeholder vintage fotografier, magasiner, bøger, en falmet 35 mm. film, samt original udgaven af det digt Seberg skrev og dedikerede posthumt til filosof, mystiker og aktivist Simone Weil (Frankrig 1909-43).
Jean Seberg blev i 1957 udvalgt blandt 18.000 unge kvinder til at spille hovedrollen i Saint Joan instrueret af Otto Preminger. Det var den største talentjagt siden Vivien Leigh blev castet som Scarlet O’Hara i Borte med Blæsten i 1939 og medieinteressen var enorm.
Seberg blev i dobbelt forstand brændt på bålet, både under selve filmoptagelserne, da ilden ikke var iscenesat ordentligt, men også af datidens kritikere. I 1960 var Seberg med til at skabe filmhistorie, da hun spillede hovedrollen i Åndeløs instrueret af Jean Luc Godard. Filmen var et markant brud i forhold til form, indhold, skuespil. Den etablerede en ny filmtradition og var startskuddet til det der betegnes The New Wave.
Fra sin tidlige ungdom var Seberg involveret i forskellige borgerrettighedsorganisationer og fatalt blev det for hende, da hun involverede sig med bevægelsen De Sorte Pantere. Det blev begyndelsen på en intensiv overvågning iværksat af Federal Bureau of Investigation (FBI) ulovlige overvågningsprogram COINTELPRO. Seberg blev skygget, aflyttet og forfulgt. FBI iværksatte en kampagne til at ”neutralize her” og dermed ødelægge hendes position og karriere. Som en følge af FBI’s intense overvågning af hende blev hun blacklistet i Hollywood og kunne kun få arbejde i mindre film i Europa. 30. august 1979 forsvandt Seberg i Paris og blev først fundet 10 dage senere død i sin bil. Det er aldrig blevet opklaret om det var et selvmord eller en direkte likvidering orkestreret af FBI.
Peter Brandt har været i korrespondance med FBI og har fået adgang til de filer der blev offentliggjort i 1979 under stor mediebevågenhed. ARISA var COINTELPRO’s kodenavn for Seberg og er også titlen på videoen i udstillingen. Brandt gestalter udvalgte gestus fra Åndeløs oprindeligt udført af Jean Seberg og Jean Paul Belmondo som et ”kodet sprog”, aldrig til hinanden, men udelukkende rettet direkte til kameraet og dermed til os, samtidig med at fragmenter fra FBI filer flyder som et net over Brandts’ krop, til lyden af oplæsning af breve, skrevet af amerikanske borgere i protest over FBI’s systematiske overgreb på Seberg.
I samarbejdet med Egetæpper har Peter Brandt produceret et nyt kunstværk Resistance and Vulnerability: et stort gulvtæppe, som fylder det største udstillingsrum i Kunstpakhuset. I tæppet er indvævet tekstfragmenter af Simone Weil og et filmstillfoto opløst i pixler af Seberg, hvor hun bliver båret ned fra bålet. Med kunstværket ønsker kunstneren at sætte Simone Weils tænkning i spil med Sebergs aktivisme. Værket er realiseret med støtte fra Ny Carlsbergfondet.
Udstillingen er støttet af: Statens Kunstfond, Ny Carlsbergfondet, Midtjysk Skole- og Kulturfond, Grosserer L.F. Foghts Fond, Ege Fonden, Ikast-Brande Kommune.
UDSTILLINGER 2023
4. november - 10. december 2023
Perspective, perspektiv
Noelia Mora Solvez
I soloudstillingen ”Perspective, perspektiv” tematiserer kunstneren Noelia Mora Solvez det komplicerede spørgsmål om kønsroller via visuelle metaforer. Udstillingen afspejler hendes generelle interesse for de sociale strukturer, som erindlejret i samfundet. Omdrejningspunktet i kunstnerens værker er kvindeliv og det kvindelige perspektiv på livet. Gennem stærkt poetiske, intime og undertiden kontroversielle videoprojektioner og installationer præsenterer hun os for usagte kønsstrukturer og demonstrerer hvori de forskellige kønsperspektiver består. Udstillingens tre installationsværker: ”HI, SISTER”, ”MIST” og”ZENSATIONAL” har alle et markant kønsnarrativ.
Videoprojektionen”Hej, Søster” består af forskellige stillbilleder af vilde blomster samt kvindekroppe filmet i samme positurer som blomsterne. Blomsterne bliver antropomorficeret og kropsdelene transformeres til planter. I videoen indgår aspekter af tegning, - i form af hvide linjeforløb der omringer kroppene. Tegningen udfolder og udvikler sig i realtid hen over videoforløbet. Med installationen stiller kunstneren spørgsmål om tilhørsforhold til naturen, modstandskraft og ligestilling.
I installationen ”MIST”projekteres videoen af et elskende par i øm omfavnelse ned i et zinkbadekar delvist fyldt med tåge. Tågen forstyrres med mellemrum af luft fra en blæser. Med værket afspejler kunstneren et seksualitetsparadigme, hvor kvindens krop synes at tilhører samfundet mere end hende selv.
Multimedieinstallationen ”ZENSATIONAL” er skabt specifikt til udstillingen i KUNSTPAKHUSET. Den er en energisk, støjende og rodet installation, der transformerer sig selv og rummet i kontinuerlige loops. Installationen består af ventilatorer, ventiler, støvsugere, som står spredt på gulvet. Når alle apparaterne er tændt, er lydintensiteten høj. Når larmen fra apparater stopper, tændes en ventilator, og det får A4-papirarket til at flyve mod loftet og placere sig parallelt med gulvet. På det tidspunkt vil man på papiret kunne se en video - projektion af en Super woman, der kigger ned og energisk forsøger at balancere og agere fysisk og mentalt i installationens omfattende og kakofoniske lydunivers. En metaforisk analogi og kommentar til tidens stress epidemi. Er det overhovedet muligt at navigere i vores intense liv med så mange gadgets og så megen støj uden det giver stresssymptomer?
Udstillingen er støttet af: Statens Kunstfond, DenJyske Sparekasses Støttefond, Augustinus Fonden, Ege Fonden, Ikast-Brande kommune og Midtjydsk Skole- og Kulturfond
22. september - 29. oktober 2023
Let´s Talk Lies
Løgne er et aktuelt politisk emne. I tider med "alternative fakta", falske nyheder og usikkerheden om hvorvidt en nyhed eller et billede taler sandt, må vi spørge os selv, om vi ikke alle – bevidst eller ubevidst - interagerer i løgnenes komplekse og uigennemskuelige netværk. Denne usikkerhed tvinger os til konstantat forholde os kritisk til det vi ser og hører. Løgne er over alt og vi bliver konstant konfronteret med dem. Kunstnersammenslutningen RIIMFAXEs statement om begrebet løgne og dets flertydige karakter er omdrejningspunktet for udstillingens værker. Begrebet løgn kan have en konspiratorisk karakter og en mere uskyldig dimension; - der er den lille hverdagsløgn og den store konspiratoriske løgn af mere politisk karakter.
- "Løgne er mange ting. Det er de små løgne, der får ting til at glide lidt nemmere. Der erde løgne vi finder på for at skjule noget vi synes er pinligt. Der er også destrukturelle løgne, der skal få os til at opfatte verden på en bestemt måde. Der er de historiske løgne, der skal ændre forhistorien", hedder det i sammenslutningens statement for udstillingen.
RIIMFAXEs kunstnerearbejder inden for et bredt spekter af medier og praksisser: maleri,skulptur, installation, grafik, fotografi, vævning og assemblage. Den storekunstneriske spændeviddebetyder, at en mangfoldighed af abstrakte og figurative formudtryk manifesterersig i udstillingen. Kendetegnene for RIIMFAXE er deres stærke fokus påmateriale-eksperimenter og perception inden for det valgte tema.
Kunstnerne: Anne Bjørn, Lotte Agger, Malone Dietrich, Jens Chr. Jensen, Matthias Oppermann, Ole Akhøj, Steen Rasmussen, Tine Hind, Lars Waldemar
Med gæstekunstnerne: Pia Skogsberg og Tine Bay Lührssen
Kuratorerne: Hanne Lundgren og Bente Jensen
Udstillingen er støttet af: Augustinus Fonden, Ege Fonden, Ikast-Brande kommune og Midtjydsk Skole- og Kulturfond
12. august - 17. september 2023
Painting Is Dead
Udstillingen manifesterer grafik som et radikalt medie. Billedkunstnerne Lene Desmentik og Svend-Allan Sørensen har samlet kunstnere, der arbejder med grafik og afftryk med flest mulige tilgange. Maleriet blev, efter fotografiets opfindelse, erklæret dødt af den franske maler Paul Delaroche i 1840. Det er siden genopstået og er blevet slået ihjel flere gange, og nu sker det én gang til med udstillingen Painting Is Dead. Der har de sidste ca. 20 år været en stigende tendens til at grafikkener blevet dyrket på egne præmisser. Mediets forskellige materialiteter har været og er i højsædet. Man har tydeligt set, hvordan litografiet har fået lovat afsløre sig selv som litografi. Man ser litostenens kanter i trykket, hvor detidligere var udeladt, med det resultat at litografiet kom til at ligne reproduceret maleri. Man ser også, at træsnittets stok træder frem, det samme med kobberpladens kanter og ridser. Man ser sågar det grafiske tryk forlade væggene.
Billedkunstnerne Lene Desmentik og Svend-Allan Sørensen har i samarbejde med Kunstpakhuset samlet en række nationale og internationale kolleger, der i sjælden grad maler, men arbejder med grafik og aftryk som, om ikke primært, så som selvstændigt medie afmonteret fra netop maleriet. Painting Is Dead viser derfor værker af billedkunstnere, der arbejder med grafikken med flest mulige konsekvente tilgange.
Emma Nishimura arbejder rumligt og konceptuelt med grafikken. Karin Lorentzen arbejder med naturens direkte aftryk i sine afstøbninger af blomster. En kunstner som Ragnar Kjartansson bruger grafikken side om side med videoværker og performance. Claus Carstensen har alle dage arbejdet bredspektret med grafik i en konceptuel praksisform. Keramiker Vinni Frederiksen har fået som opgave at finde etbindeled mellem keramik og grafik. Udstillingen vil være absolut omfangsrig ogvise grafiske tryk i oplag, unikatryk, originalgrafiske magasiner og skulpturelle grafiske værker, der bringer Kunstpakhusets rum i spil.
Kunstnerne: Anne Marie Ploug, Claus Carstensen, Emma Nishimura (CAN), Ester Fleckner, Hanni Bjartalíð (FO, FI), Idun Baltzersen (NO, SE), John Kørner, Julie Ebbing (NO), Karin Lorentzen, Knud Odde, Lene Desmentik, Magne Furuholmen (NO), Majbritt Birk Kristensen, Ragnar Kjartansson (IS), Svend-Allan Sørensen, Viktoria Wendel Skousen, Vinni Frederiksen og Zven Balslev.
DOBBELTUDSTILLING
22. april - 4. juni 2023
SPIN-OFF
Anna Taina
Spin-off består af 15 nye malerier, der bliver vist første gang i Kunstpakhuset. Der arbejdes med et abstrakt formsprog, som bevæger sig på grænsen til det figurative. De strengt kontrollerede mønstre, mimer og bevæger sig på kanten af genkendelige symboler,et slags tegnsystem eller et alfabet, dog uden en cementeret semantik, men istedet et åbent (billede)sprog. Således tematiserer Taina menneskets evne og trang til at identificere og skabe betydning selv i abstrakte former.
Tainas praksis kredser om maleriet med stringente motiver, der består af brede penselstrøg. Til trods for at de installerede malerier virker afsluttede og fuldendte, er der ved nærmere eftersyn altid et spor af en proces. Et spor der afslører den del af tilblivelsesprocessen, der er intuitiv og ukontrollabel. En leg med malingens struktur og de lag der tilføres og opbygger billedet. Arbejdet med farverne i grafiske mønstre går i dialog. Fladen fremstår i nogle af værkerne som et flimrende billede, i det at forgrund, mellemgrund og baggrund ikke er defineret. De skifter nærmere plads jo mere man betragter værkerne.
Hvad maleriet er, gør og kan synes at være en evig undersøgelse for Taina. Som beskuer er det interessant a følge den næste undersøgelse, ikke blot som enkelt værk eller som serie, men som en del af en større praksis, der bliver ved med at udforske maleriet som medium.
Anna Olivia Høite.Cand. mag. i visuel kultur og kunsthistorie
Udstillingen er støttet af Statens Kunstfond, L.F. Foghts Fond.
THE COLOUR AFTERMATH OF A VIOLENT STELLAR DEATH
Laila Svensgaard
I udstillingen ”The Colorful Aftermath of A Violent Stellar Death” viser LailaSvensgaard en serie stjerneportrætter samt installationen ”Death of The MilkyWay”. Portrætterne viser forskellige supernova-rester, stjerner der er eksploderet for milliarder af år siden. Svensgaard har valgt at arbejde med supernovaer, døde stjerner, for på poetisk vis at stille spørgsmål ved vores blik på stjernehimlen, og hvilken betydning det har for os, når lysforurening og overbelysning af nattehimlen, slår stjernerne ihjel for øjnene af os.
I ”The Colorful Aftermath of A Violent Stellar Death” har Svensgaard baseret sine blyantstegninger på rumfotos fra Hubble og James Webb rumteleskoperne.
Når rumteleskoper fotograferer i rummet, fotograferer de i S/H bølgelængder, der ligger udenfor det menneskeligt synlige spektrum.Efterfølgende farvelægges de S/H fotografier og sammenlægges til et farvestrålende billede. Svensgaard har dekonstrueret rumfotografierne tilbage til de oprindelige S/H billeder, og tegnet dem med blyant. De billeder vi ikke kan se fra jorden, og som er skabt til formidling via vores skærme får dermed en ”krop” og en insisterende tilstedeværelse. De døde stjerners fravær bliver allestedsnærværende i Svensgaards tegninger.
4. marts - 16. april 2023
HOW DOES IT END?
René Holm
I maleriudstillingen “How Does It End?” reflekterer kunstneren René Holm over diskussionen om livets ende. Som en ukendt passage i livet åbner maleren emnet tildet ubesvarede spørgsmål og hengiver os til tanken om, hvad sker og om der sker noget efter livets forladelse af kroppen. Via visuelle skikkelser undersøger RenéHolm, hvad er meningen med livet. Der er efterforsket om udsagnet om livet påvirke rmenneskets handlinger. Nogen af os lever på kanten af livet legende med dettes grænser, mens andre vælger at praktisere ”en fornuftig” livsstil og satser på etlangt liv med reduceret risiko for livets afbrydelse.
Imidlertider der ikke en korrelation mellem lang levetid og livets kvalitet. Kunstneren placerer beskueren i nutiden. Ifølge René Holm, når personen anbringer sig i nutiden,kan man nyde hverdagen og indhente en accept om den ukendte fremtid. Det er enforudsætning for et meningsfuld liv.
Udstillingen”How Does It End?” indeholder nye malerier, som er skabt i René Holms studioeri både Berlin, Esbjerg og på en fornyelig rejse til Marbella i Spanien. Skikkelser, som er materialiseret i en substans af pigmenter og oliemaling, er anonyme,uden detaljeret ansigtstræk og ofte ekspressivt vendt mod beskueren og placeretimellem vertikale trærytmer, som efterlader indtryk af en hemmelighedsfuld stemning. Malerierne inviterer dermed tilskueren til at besvare retoriske spørgsmål om livets betydning.
14. januar - 26. februar 2023
FADING
Nina K Ekman
Nina K Ekmans soloudstilling FADING åbner op til et lyst og blødt univers. FADING er en 16 meter lang installation i KUNSTPAKHUSET, hvor de besøgende inviteres til at indtage hovedscenen og gå igennem den 16 meter lange tæppebelagte allé bestående af 2-3 meter høje, mere og mere falmende og transparente tuftede, strikkede og hæklede palmebladsskulpturer. Til sidst består både tæppet og skulpturerne kun af de ganske få rester der er tilbage, - i form af enkelte hvide tråde.
I Ekmans univers er naturen altid et omdrejningspunkt, hvad enten det er et opråb til at passe på den, naturen som et uspoleret paradis, som vi længes efter at finde ro i, eller når vi søger at finde den store mening som små mennesker i den storslåede flora og den vilde fauna. Ekman tager i denne udstilling livtag med vores ignorante forhold til naturen og palmen som betydningsbærer for sejr og udødelighed.
Installationen inviterer til refleksion over vores antropocentriske verdensbillede, hvor planters og dyrs eksistensberettigelse er at tjene os, homo sapiens. Vi kontrollerer, ændrer, duplikerer og bruger dem i et omfang, så de mister deres naturlige væsen. Som farveløse kopier arrangerer vi dem i lige rækker, mens vi indtager hovedscenen i den ændrede og falmende biosfære. Det er som om, vi fejrer vores dominans og totale kontrol over biosfæren, men i processen har vi mistet forbindelsen til naturen - en forbindelse hvori vi bør fejre skønheden, farverne, mangfoldigheden og det faktum, at vi alle har den samme oprindelse i universets stjernestøv.
FADING er en fortsættelse af Ekmans kunstneriske og tematiske arbejde med planteværker; - denne gang udforsker hun falmen, forsvinden, tab og dødelighed, mens vi fortsætter med at afbrænde og udnytte naturen og planeten.
OMTALER:
Udstillingen er støttet af:
Nationalbankens jubilæumsfond
Johannes Jensen & Helle Mau Jensens Fond
Lemvigh-Müller Fonden
Aage og Johanne Louis-Hansens Fond
Dansk Wilton A/S
UDSTILLINGER 2022
5. november - 4. december 2022
THE A TEAM
Frodo Mikkelsen, Anne Marie Ploug, Gitte Svendsen, Hartmut Stockter, Jasper Sebastian Stürup og Anneline Schjødt Pedersen.
De seks kunstnere,- alle tidligere censorer på Kunstnernes Sommerudstilling (KS), Tistrup, - mødes i kunstnerisk sammenhæng som THE A TEAM med Frodo Mikkelsen som primusmotor og kurator.
THE A TEAM præsenterer de seks kunstnernes karakteristiske kunstformer og praksisser; der vises maleri, tegning, grafik, installationer og objekter. Værkerne spænder vidt i formater, udtryk og materialer. Udstillingen er et fordomsfrit og kontrastfyldt kunstneriske møde, der bindes sammen af kunstnernes og værkernes store fortællelyst, forfinethed, energi og humor.
Udstillingsstøtte:
Statens Værksteder for Kunst og Billedhugger Gerhard Hennings Legat
FOTOS >>
24, september - 30. oktober 2022
FORVANDLINGEN
Gay Christensen, Oda Knudsen og Peter Stuhr
Udstillingsprojektet "Forvandlingen" er et samarbejde mellem kunstnerne Gay Christensen, Oda Knudsen og Peter Stuhr. De tre kunstnere arbejder i vidt forskellige materialer. På udstillingen viser Peter Stuhr mobiler i glas (i samarbejde med Per Hebsgaard). Oda Knudsen viser maleri og Gay Christensen træsnit. De tre kunstnere har vidt forskellige kunstneriske temperamenter - men forenet i denne udstilling gennem personlig sympati og kollegial respekt, som kunstkritikeren Torben Weirup,skriver i kataloget til udstillingen.
I forbindelse med udstillingen udgives kataloget "Forvandlingen" (44 sider); - det har forord af Torben Weirup og tekst af Asger Schnack.
Kataloget er blevet til med støtte fra Grosserer F.L. Foghts Fond
FOTOS >>
13. august - 18, september 2022
when the world becomes our body
Benjamin Skop og Amund Bentsen
Benjamin Skop & Amund Bentsens udstilling "when the world becomes our body" består af 4 ambitiøse videoværker, som er optaget i tidevandszonen på De Ydre Hebrider i det skotske højland.
Udstillingen tager afsæt i tidevandets bevægelse og rytme, som bliver skærpet af menneske-kroppens tilstedeværelse i landskabet. Værkerne undersøger menneskets forhold til naturen; - undersøgelsen af forholdet mellem den menneskelige krop og tidevandslanskabet skaber direkte visuelle associationer til global vandstandsstigning og klimaforandringer.
STØTTET AF: Den A.P. Møller´ske Fond
FOTOS >>
18. juni - 17. juli 2022
De censurerede udstillinger INSIDE 2022 og fotoudstillingen "Til kanten"
Censorer på INSIDE 2022, museumsinspektør Birgit Pedersen (ARoS), billedkunstner Michael Isling og billedskuntsner Gitte Svendsen, antog 33 værker af 17 forskellige kunstenre:
Pia Voetmann (maleri, 2 )- Vinder Publikumsprisen
Jan Troelsen Harritsø (skulptur, 1)
Vibeke Gøtzsche (keramik, 3)
Hanne Juul (tegning, 5) - Præmieret af censorerne som "Bedste kunstner / Bedste værk"
Loa Veronika Svendsen (maleri, 1)
Tove Lois Andreasen (maleri, 2)
Brynhild B. Eriksen (mixed media, 3)
Grete Kyed Hvam (maleri, 2)
Jonna B. Andersen (maleri, 1)
Helle Bjørnebo Neidhardt (fotografi, 2)
Bodil Thorsen (maleri, 1)
Nikoline Cronhammar (tegning, 2)
Søren Damgaard (maleri, 2)
Jytte Gottlieb (fotografi, 1)
Susanne Aaes (skulptur, 2)
Ida Marie Lebech (skulptur og relief, 2) - Tildelt "Hædrende omtale" af censorerne
Per Bødskov (maleri, 1)
****
Censorer på "Til Kanten", fotograferne Ragne Sigmond, Carsten Ingeman og Kennet Havgaard, antog 53 fotografier af 30 forskellige fotografer.
Birger Jensen (2 stk.)
Birgitte Strunge (1)
Oscar Luis Levcovich (1)
Gunnar Kjærgaard (1)
Johnny Schou (2)
Mogens Bøggild Kristensen (1)
Mogens Dam (2)
Danne Johansen (1)
Ole Kramer Jensen (3)
Kate Mikkelsen (3)
Kurt Stæhr (2)
Juan de Dios Garza (1)
Lars Bay (2)
Timo Blom Kofod (3)
Emily Louise Beresford (1)
Lars Moegreen (2)
Marianne Siff Kusk (3)
Clavs Dehli (1)
Gert Christensen (1)
Henrik S. Nielsen (3)
Lars Erik Bräuner (1)
Michael Brøsch (2) - Vinder Publikumsprisen
Michael Trebbien (2)
Steen Giilsgaard (1)
Peder Fredskild (2)
Christopher Kjerholt (1)
Torben Sørensen (1)
Kirsten Adler (3)
Sune Olsen (3) - Præmieret af censorerne som vinder med Bedste foto
Lasse Hansen (1)
23.. april - 6. juni 2022
TROUBLESHOOTING
Iben Toft Nørgård og Lars Lundehave Hansen
På denne udstilling af cross-species-hybrider dokumenterer Iben Toft Nørgård værk efter værk levende organismers forskelligartede formeringsstrategier og mutationsmåder.
Lars Lundehave Hansen monumentale lydærk "Monument" er en hybrid af tidligere kunstneriske greb, uudforskede værk-ideer og storhedsvanvid samlet i en ny retning og gestaltet som et monument over fortiden, der skuer ind i fremtiden.
STØTTE:
Udstillingen er støttet af: Statens Kunstfond og Koda Kultur
FOTOS >>
26. marts - 18. april 2022
VILLAVEJENS KUNST
Sven Dalsgaard, Bjørn Nørgaard, Per Kirkeby, Poul Gernes, Egon Fischer,
Erik Dietman og Peter Bonnén
I 1972 blev udstykningen af Højrisparken i Ikast sat i gang, og i den forbindelse opstod idéen om at opføre en række moderne skulpturer og monumenter i det kommende parcelhuskvarter. Her 50 år efter sætter KUNSTPAKHUSET fokus på historien om Højrisparken, kunstnerne og deres kunst med udstillingen "Villavejens kunst".
En lang række private kunstsamlere, enkelte virksomheder fra Ikast har stillet kunstværkerne til rådighed for udstillingen, - ligesom Ikast-Brande Kommune også bidrager med værker fra dens samling af kunstværker.
Udstillingen er støttet af.Ikast-Brande Kommune.
29. januar - 20 marts 2022.
ET USPROGLIGT STED
David Ramirez Gomez
David Ramirez Gomez' udstilling "Et usprogligt sted" er en kunstnerisk undersøgelse af temaerne savn og migration gennem medierne maleri, video, animation, installation, performance, grafik og keramik.Hans værker indbyder til refleksion, men også til aktiv deltagelse og ikke mindst giver de tonen an i en diskussion om hvad det vil sige at savne, hvordan og hvorfor vi savner.
Udstillingen italesætter den verdensomspændende migrations- og globaliseringsproblematik og er et eksempel på, hvordan man gennem kunstnerisk skabelse kan bearbejde den personlige oplevelse af displacement og undersøger den som en afspejling af det kollektive traume.
Udstillingen er støttet af Statens Kunstfond og Aarhus Kommune
TIDLIGERE UDSTILLINGER 2021
6. november - 5. december 2021
"Mother of Thousands"
Anne-Sofie Overgaard og Olga Benedicte
Olga Benedicte og Anne-Sofie Overgaard har skabt udstillingen Mother of Thousands specifikt til Kunstpakhusets udstillingsrum. Udstillingen fungerer som en samlet helhed, hvor de to kunstneres praksisser kobles sammen i en symfoni af skulpturer, lyd, lys og vævning.
Udstillingstitlen refererer til planten Bryophyllum Daigremontianum, også kaldet Mother ofThousands. En plante, der langs sin bladkant gror små babyplanter og livligt kaster disse babyplanter af sig igen, hvortil nye kommer til. Denne spredning af babyplanter betegnes inden for biologien som vegetativ formering dvs.ukønnet formering hos planter, hvor plantedele vokser ud til nye, fuldt udviklede individer.
Støttet af Statens Kunstfond
FOTOS >>
OMTALE IDOART >>.
BILLEDSERIE KUNSTEN.NU >>
25. sept. - 31. oktober 2021
DOBBELTUDSTILLING (Skulpturer):
Peter Frimand: "StudioHands and HalfObjects"
Rikke Ravn Sørensen: "Indtagelse af ydre materialer"
Peter Frimands skulpturer handler overordnet om forholdet mellem at se og ikke se. Hans værker i bronze, gips, granit eller lys er minimalistiske og æstetisk raffinerede.
Rikke Ravn Særensens udstilling er et landskab, et land i et rum, et skabt land, landfast med det udenfor skabte landskab i Isenvad. Udstillingen henter sit materiale i sandgraven, 4,5 km væk fra udstillingsrummet i Ikast.
Støttet af: Grosserer L. F. Foghts Fond og Statens Kunstfond
FOTOS fra åbningen 25. sept. >>
Omtaler >>
13. august - 19. september 2021
"Invisible"
Den internationale kunstnersammenslutning RIIMFAXE og gæsteudstillere
Med udstillingen "Invisible" udfordrer kunstnersammenslutningen Riimfaxe sig selv ved at stille spørgsmålet: Hvordan visualiseres noget ikke synligt, noget uhåndgribeligt, i en kunstnerisk kontekst.
Riimfaxes medlemmer er:
Lotte Agger, Malone Dietrich, Jens Chr. Jensen, Matthias Oppermann (D), Ole Akhøj, Lars Waldemar, Anne Bjørn, Steen Rasmussen, Karin Ohlsen (D), og Tine Hind
Gæsteudstillere:Doris Hahlweg (D) og Anna Taina-Nielsen
FOTOS fra åbningen 13. august >>
19. juni - 1. august 2021
"Dybet" og "The Nurses"
Dobbeltudstilling med Pernille Kofoed og Rebekah Caputo
I en verden ramt af en pandemi, er denne dobbeltudstilling en reaktion på dens påvirkning af samfundet og os.Reaktionen kan oplevelses gennem de to kunstneres dramatiske totalinstallationer "Dybet" og "The Nurses".
Støttet af STATENS KUNSTFOND og Aarhus Kommune
FOTOS:
Fernisering d. 19. juni >>
Kunsten.nu - Billedserie >>
Omtale Ikast-BrandeNyt >>
24. april - 6. juni 2021
"KRAFTFELTER"
Maj Kjærsig og Johanne Rude Lindegaard
Udstillingen KRAFTFELTER er en totalinstallation med værker af både lyd, keramik og maleri. Ud fra Johanne og Majs individuelle kunstneriske færdigheder skaber de et et nyt fælles udtryk, der sammensmeltes med Kunstpakhusets arkitektur.
Johannes store farvespættede malerier og Majs kontrastfyldte keramiske lydmur, mur og klokker, skaber med store formater rum i rummet, i både fysisk og illusorisk forstand - Kraftfelter. Værkernes monumentale størrelse strækker sig i højde og bredde over kroppens, og påvirker måden de besøgende sanser og bevæger sig rundt i rummet. Dette og værkernes fokus på materialitet opfordrer til en bredere oplevelse af kunsten end blot øjnenes arbejde.
De, mere eller mindre, todimensionelle værker, hænger fra loftets bjælker og fungerer som skulpturelle skillevægge i rummet. Forholdet mellem værket som flade, form og for- og bagsidens kvaliteter undersøges og skaber nye energifelter mellem værkerne. Herudover udstiller Maj keramiske klokker, som du inviteres til at spille på. I de konstruerede rum er lyden fra Majs værker med til at farve stemningen og skaber en kraftfuld fornemmelse af at bevæge sig rundt i et foranderligt lydlandskab.
Støttet af Statens Kunstfond
FOTOS:
IDOART >>
Fernisering 24. april >>
Ikast-Brande.Nyt >>
udstillinger 2020
18. januar - 1. marts 2020
"UseLess"
Helle Bovbjerg, Lis Rejnert Jensen, Mette Mailund Strong og Lars Waldemar
Udstillingen Use Less udforsker værdien af det unyttige og problematikken med at spare på - genanvende og transformere velkendte og dagligdags materialer som vi i gængs forstand betragter som udtjente. Ubrugelige objekter spilder både plads og tid og netop nu, hvor vi konstant forholder os til klodens ressourcer er Use Less nøgleordene: Spar på ressourcerne, brug så lidt som muligt og genanvend så meget som muligt.
FOTOS (Ferniseringen d. 18. januar) >>
FOTOS (Artist Talk d. 30. januar) >>
Støttet af: STATENS KUNSTFOND
7. marts - 19. april 2020 (Corona-nedlukket 12. marts - 19. april)
"Rådhuset Biblioteket Museet"
Birgitte Ejdrup Kristensen
Birgitte Ejdrup Kristensens udstilling "Rådhudet Biblioteket Museet" præsenterer idé og skitse til hendes kommende murstensskulptur der skal bygges ved stationsområdet i Ikast. Byens borgere bliver via udstillingen og borgerarrangement inviteret ind i projektet og ind i værkets tilblivelse.
FOTOS (Ferniseringen d. 7. marts) >>
OPBYGGELIG SAMTALE - med forfatter Tor Nørretranders (11. marts) >>
FOTOS fra samtalen >>
INTERVIEW - Kunsten.nu >>
Støttet af: STATENS KUNSTFOND
13. juni - 2. august 2020
"All Solid melts into Air"
Anne Damgaard og Bente Skjøttgaard
Udstillingen "All Solid melts into Air" viser værker af keramiker Bente Skjøttgaard og beklædningsdesigner Anne Damgaard. Udstillingen har fokus på gensidige inspirationer og modsætninger. Keramiker Bente Skjøttgaard eksperimenterer og udfordrer lerets tyngde til at skabe organiske formationer og strukturer i en stræben efter det vægtløse. Hun arbejder systematisk på det keramiske materiales præmisser men balancerer altid på grænsen for det mulige, og undersøgelserne udvikler sig til noget der minder om store amorfe naturabstraktioner, med masser af glasur. De seneste år har Bente Skjøttgaard, inspireret af skyformationer på himlen forsøgt at ophæve lerets tyngde og give det bevægelse, ved at mime skyers foranderlighed og luftige volumen.
Omtaler:
Ikast-BrandeNyt.dk >>
Kunsten.nu (Billedserie) >>
SVFK.DK >>
FOTOS (fernisering 13. juni) >>
Støttet af:
STATENS KUNSTFOND - Ellen og Knud Dalhoff Larsens Fond - Danmarks Nationalbanks Jubilæumsfond af 1968 - Midtjydsk Skole- og Kulturfond - Statens Værksteder for Kunst
15. august - 20. september 2020
Da dyret mødte jægeren i skoven - da jægeren mødte skoven i dyret - da skoven mødte dyret i jægeren - En jagthistorie om perception
En lyd og videobaseret udstilling af Stine Kvam
Udstillingen Da dyret mødte jægeren i skoven, jægeren mødte skoven i dyret og skoven mødte dyret i jægeren, er en omfangsrig landskabsinstallation bygget op som en skovbund med træer og buske, hvor 2 videoprojektioner og 3 lydspor afspilles. Stine Kvams jagthistorie er en grundlæggende fortælling om perception.
Jagt er et drama der delvist afgøres af jægerens og dyrets evne til at opdage hinanden. Man kan formode at det samme gælder for træer og vækster. De indgår i en eksistentiel kamp som afgøres af deres perception, - evnen til at aflæse sine omgivelser for at bedst kunne tilegne sig næring og sollys, og beskytte sig mod angreb.
Støttet af: STATENS KUNSTFOND
OMTALER
Herning Folkeblad og Ikast-Brande.nyt >>
FOTOS >>
26. september - 1. november 2020
Living in a sci-fi future, just without all the cool sci-fi stuff
Arngrímur Borgthórsson, Maja Gade Christensen & Anne Skole Overgaard
Engang forestillede man sig fremtiden fuld af flyvende biler, hover-boards og andre cool sci-fi-ting. Måske har vi i stedet fået en halv-kedelig dystopisk hverdag, med klimaforandring, corona og 140 tegn på twitter.....
Støttet af: STATENS KUNSTFOND
FOTOS >>
7. november - 6. december 2020
"Altings forbundethed"
Kunstnergruppen KONTEKST: Bjørn Kromann-Andersen, Louis Jensen, Tetsuko Matsuzuka Jensen, Lisbeth Thingholm og Marianne Thingholm.
Gæsteudstillere: Per Kjærsgaard Jensen og Michael Bredtved.
Alting hænger sammen. Kroppen og sindet. Naturen og mennesket. Kærligheden ogjalousien. Det største og det mindste, hævder kunstnergruppen Kontekst og dens gæsteudstillere. Altings forbundethed er udstillingens gennemgående tema.
Støttet af. STATENS KUNSTFOND
FOTOS >>
Udstillinger 2019
2. november - 8. december
Parcelhus II
Lotte Agger, Frøns Dryer, Sisse Hoffmann og Heidi Hove
FOTOS
Fra fernisering (2. nov) >>
Fra "Parcelhus kaffe" (16. nov) >>
OMTALE
Anmeldelse KUNSTAVISEN >>
Billedserie på IDOART.DK >>
21. september - 27. oktober
"Encuentros fortuitos vs. Tilfældige møder"
Miguel Vega Olivares og Veo Friis Jespersen
FOTOS FRA ÅBNINGEN >>
INTERVIEW (Kunsten.nu) >>
17. august - 15. september
SHELTER
Den internationale kunstnersammenslutning Riimfaxe med gæsteudstillere: Steen Rasmussen, Lars Waldemar og Gabriele Walter
FOTOS FRA ÅBNINGEN >>
27. april - 2. juni 2019
Draw A Line Then Cross It
Malte Fisker og Astrid Marie Christiansen
FOTOS FRA ÅBNINGEN >>
OMTALE - AOIB (Ikast Avis) >>
9. marts - 22. april 2019
"Krydsfelt"
Bjarne W. Troelstrup og Jens Chr. Jensen
FOTOS FRA ÅBNINGEN:
Del I >>
Del II >>
ARTIST TALK - 26. marts >>
19. januar - 3. marts 2019
"Under dueblå Himmel"
Simon Grimm og Lilybeth Sebaldus
FOTOS FRA ÅBNINGEN >>
OMTALE:
KUNSTEN:NU - Ugens Kunstner Lilybeth Sebaldus >>
udstillinger 2018
3. november - 9. december 2018
Det, der ikke bliver sagt
Else Duedahl, Ulla Gerd, Lene Juhler og Ulla Lampe
FOTOS FRA ÅBNINGEN >>
29. september - 28. oktober
De censurerede udstillinger"Til kanten" og "inside 2018"
INSIDE 2018 - Region Midtjyllands Censurerede Efterårsudstilling
Censorer: Billedkunstner Lisbeth Eugenie Christensen; billedkunstner Martin Askholm og gallerist Jacob Bjørn
Disse 17 kunstnere fik antaget i alt 38 værker:Jonna Birch Andersen, Birthe Sturm Andersen, Nirvi Bennich, Brædstrup, Lissy Edstoft Carlsen, Carl Peter Christensen, Philip Glazer, Jan Troelsen Harritsø, Joachim Bøgedal Jensen, Frida Kromose, Ulla Lindegaard Laier, Ida Marie Lebech, Birte Mølgaard, Signe Fink Nørgaard, Inger Odgaard, Anneline Schjødt Pedersen, Jytte Schultz, Aase Højgaard Svendsen
Den censurerede fotoudstilling TIL KANTEN
Censorer: Fotograferne Jan Grarup, Claus Peuckert og Ragne Sigmond
Disse 18 fotografer fik antaget værker til udstilling:Steen Rasmussen, Jakob Bødskov, Britta Egebjerg, Sten Giilsgaard, Mogens Bøggild Kristensen, Gert Christensen, Helle Bjørnebo Neidhardt, Jørgen Overgaard, Michael Franck Brøsch, Lars Erik Bräuner, Marianne Siff Kusk, Søren Danholm Andersen, Ole Klintebæk, Håkan Strand, Stefan Rink, Lars Moegreen, Lilian Stubbe, Else Marie Westergaard
Sponsor INSIDE 2018: Den Jyske Sparekasse, Ikast
Sponsorer TIL KANTEN: PIXUM og CLICK / Kreuzfeldt, Ikast
11. august - 16. september 2018
[ree-fleks]
Christina Augustesen, Renate Borgen, Hanne G.Grønlund, Hanne Helms,
Hanne Nielsen Kjærsgaard, Ninna Bohn Pedersen, MetteSandfær og Gitte Svendsen
(Kuratorer: Renate Borgen, Hanne Helms og Hanne Kjærsgaard Nielsen).
Støttet af: STATENS KUNSTFOND
Grosserer F.L. Foghts Fond
FOTOS FRA ÅBNINGEN (11. august) >>
21. april - 3. juni 2018
"Vacant Potential" af Nour Fog og Anna Samsøe
"Støvkammer, Pulvermorgen" af Cilla Leitao
Støttet af: STATENS KUNSTFOND
FOTOS FRA ÅBNINGEN >>
FOTOS - UDSTILLINGEN >>
3. marts - 15. april 2018
INTEROBJECTS
Peter Rune Christiansen og Simon Lindhardt"..
OMTALER:
Interview - kunsten.nu (13. marts) >>
Omtale: "Berlin er sagen for kunstnere" (6. marts) - AOH >>
Billedserie - kopenhagen >>
FOTOS FRA ÅBNINGEN >>
Støttet af: STATENS KUNSTFOND
13. januar - 25. februar 2018
GEOMETRIC BEHAVIOUR
Milena Bonifacini (DK), Martha Clippinger (US), Jesper Dyrehauge (DK/Berlin), Elise Ferguson (US),
Katrine Hvid (DK), Douglas Melini (US), Bodil Nielsen (DK) og Gary Petersen (US).
Kurator: Katrine Hvid
FOTOS FRA ÅBNINGEN >>
OMTALER:
Kulturspot >>
Kulturspot - Video >>
AOH / Herning Folkeblad >>
Kunsten.nu - Billeserie >>
AOH /Herning Folkeblad - Statens Kunstfond præmiering >>
Århus Stiftstidense - Præmiering af kurator Katrine Hvid >>
Støttet af :
STATENS KUNSTFOND, Ege Fonden og Kulturelt Samråd Ikast-Brande Kommune
STATENS KUNSTFOND - LEGATUDVALGET FOR BILLEDKUNST: Præmiererer kurator Katrine Hvid
udstillinger 2017
4. november - 10. december 2017
FUGLENE (Double Fantasy II)
Christian Schmidt-Rasmussen og Sonja Lillebæk Christensen
FOTOS FRA ÅBNINGEN >>
OMTALER:
Interview KUNSTEN.NU >>
Kulturspot - Michelle Skov: "Dit fugleperspektiv?" >>
Videoklip (ved Bjarne Eriksen) >>
23. september - 29. oktober
UDFORDRINGER
Kristian Devantier, Mischael Isling og Anne Munnecke
FOTOS FRA ÅBNINGEN >>
12. august - 17. september
FLYTTE GRÆNSER / MOVING BORDERS
Den internationale kunstnersammenslutning RIIMFAXE
Gæster: Bolatta Silis-Høegh og Malin Schønbeck
FOTOS FRA ÅBNINGEN >>
22. april - 5. juni
PARENTLESS
FLemming Rolighed
VIDEO SEKVENS (AOIB) >>
OMTALE >>
4. marts - 17. april
URO
Marie Bancks, Jeanette Hillig, Jakob Hunosøe og Thomas Søgaard Boström
FOTOS:
Billedserie - Kunsten.nu >>
FOTOS >>
VIDEO ved Jakob Hunosøe >>
14. januar - 26. februar 2017
NONPAREIL
Martin Askholm og Bodl Nielsen
FOTOS >>
Udstillinger 2016
INSIDE 2016
Region Midtjyllands Censurerede Efterårsudstillings
12. november - 4 december 2016
UDSTILLERE: Anne Lise Bugge Lund, Eva Dalby-Jakobsen, Anne-Marie Elmbak, Sidse Friis, Hanne Schmidt, Nirvi Bennich, Sanne Elm Nielsen, Lars Vestergård Nielsen, Doris Marager, Maja Landgren Germundsson, Jytte Schultz, Kirsten Barlit, Britta Haakonsson, Pia Hauge, Kamilla Jørgensen, Anneline Schjødt Pedersen, Susanne Aaes-Jørgensen, Maibritt Larsson, Maja Bøving, Anna Støttrup, Ulla Gerd og Tove Svane Kappel
FOTOS:
CENSURERING d. 5. nov. 2016 >>
FERNISERING d. 12. nov. 2016 >>
24. september - 30. oktober 2016
ORD OG BILLEDE
Tanja Nellemann, Lise Harlev, Poul Pedersen, Camilla Nørgård, claus ejner, Lise Nørholm, Lasse Krog Møller, Christian Vind, Jacob Borges, Lene Adler Petersen, Henrik Have og Jytte Høy. Kuratorer: claues ejner og Lise Nørholm.
OMTALE:
Herning Folkeblad (AOH): "Udstilling åbnet med strækmarch og fejebakke", 26. sept. 2016
ANMELDELSE:
Jyllands Posten (ved Lars Svenholm): "Ord som motiv", 16. oktober 2016
FOTOS FRA ÅBNING 24. sept. >>
UDSTILLINGSFOTOS >>
13. august - 18. september 2016
EN SAMTALE MED VILHELM
Kristine Djurhuus, Kristina Kvalvik, Michala Norup, Kirsten Schauser og Susanne Schmidt-Nielsen
FOTOS FRA ÅBNINGEN >>
30. april - 5. juni 2016
PAPER WORKS
Karin Birgitte Lund, Daniel Milan, Zven Balslev, Ole Sporring, Morten Schelde, Jasper Sebastian Stürup, Rune Elgaard. Rasmus Danø, Martin Askholm, Bjarne Werner Sørensen, Lars Grenaa, Claus Handgaard, Erika Severin, Gay Christensen, Lise Nørholm, Peter Callesen, Mikkel Olaf Eskildsen, Vibe Bredahl og Adam Saks..
Kuratorer: Gay Christensen og Martin Askholm
FOTOS FRA ÅBNINGEN >>
5. marts - 24. april 2016
WHAT'S THE WORD I'M LOOKING FOR?
Svend-Allan Sørensen og Anders Bonnesen
OMTALE: "Fabler om sproget" - AOIB >>
INTERVIEW: "Skriften har mange udgange" - Kunsten.nu >>
FOTOS FRA ÅBNINGEN >>
16. januar - 28. februar 2016
KANT TIL KANT
Lisbeth Eugenie Christensen og Esben Klemann
OMTALER:
Ikast Avis/AOIB: "Knibske malerier og tung afspærring" >>
Kunsten.nu (Billedserie) >>
Kulturkanalen (TV indslag om udstillingen og Kunstpakhuset) >>
FOTOS FRA ÅBNINGEN >>
UDSTILLINGER 2015
7. november - 6. december 2015
IMPOSSIBLE SPACES - Lettres, Signes, Écritures
Louisa Marajo (FR), EGS (FIN) og Anders Reventlov (DK).
19. september - 25. oktober
EFTERKOMMERE
Gerda Thune Andersen, Julie Henriksen, Charlotte Grum, Pernelle Maegaard,
Nina Maria Kleivan, Christina Capetillo, Vibe Bredahl og Annette Skov
14. august - 13. september 2015
SAFIR
Kunstnersammenslutningen RIIMFAXE med gæsteudstillere:
Ann Kerstina Nielsen, Anton Bröring og Parul Modna
25. april - 7. juni 2015
Krystalkugle 1949, Begyndelse 2015, Nulpunkt 1760
Kirsten Otzen Keck
7. marts - 19. april 2015
Sommerfuglerester 2
Erland Knudssøn Madsen
17. januar - 1. marts 2015
NEGATIVES BEYOND THE GREEN
Ismar Cirkiganic
UDSTILLINGER 2014
1. november - 7. december 2014
HVASS&HANINBAL
Nan Na Hvass og Sofie Hannibal
4. - 26. oktober 2014
INSIDE 2014 - Region Midtjyllands Censurerede Efterårsudstilling
Censorer: Zven Balslev, Henrik Broch-Lips og Tijana Miskovic
15. august - 21. september 2014
RIIMFAXE 14 + 3
Den internationale kunstnersammenslutning RIIMFAXE og 3 gæsteudstillere:
Tine Hind, Rolf-Maria Krückels (D) og Hans Jürgen Simon (D).
26. april - 9. jnui 2014
FOLLOWING ETERNITY
Nina Wengel og Odey Curbelo
8. marts - 21. april 2014
MOSTLY BLACK AND WHITE
Grafiske værker af Jens Birkemose, Peter Linde Busk,Catrine Raben Davidsen, Kasper Eistrup, Jan S. Hansen, Per Kirkeby, John Kørner, Ian Mckeever (UK), Tal R, Alexander Tovborg og Troels Wörsel.
(Værker udført på det grafiske værksted Hostrup-Pedersen&Johansen).
Samt skulpturer i træ udført af Bjarne Winther Troelstrup.
18. januer - 2. marts 2014
WABI SABI
Rikke Stenholt, Mette Tømder og Thyge Thomasen
Udstillinger 2013
5. oktober - 1. december 2013
KAST ET BLIK - Jesper Carlsen, Stephanie Donsø, Veronika Geiger,
Mie Mørkeberg, Tim Skinner (UK) og Mette Vangsgaard
16. august – 29. september 2013
POEM - Den internationale kunstnersammenslutning RIIMFAXE
18. maj – 16. juni 2013
COURT OF COMPLEXITY - Lene Desmentik og Peter Chr. Petersen
13. april – 12. maj 2013
OFF THE MAP - Karen Havskov Jensen og Klavs Weiss
23. februar – 7. april 2013
RIV DETTE TEMPEL NED - Bjørn Nørgaard
Se videoklip. >>
5. januar - 10. februar 2013
TAST-GUNDORF-KJÆR - Steffen Tast, Frode Gundorf Nielsen og Bruno Kjær
udstillinger 2012
20. oktober - 9. december 2012
ØJEBLIKKET - Kirsten Schauser
22. september - 14. oktober
INSIDE 2012 (Region Midtjyllands Censurerede Efterårsudstilling)
10. august – 9. september 2012
GUL - Den internationale kunstnersammenslutning RIIMFAXE
2. juni – 1. juli 2012
EXPANDED FIELD - Lars Heiberg og Mikkel Niemann
28. april – 28. maj
NEW YORK CITY BLUES - Grace Graupe-Pillard (NYC/US), Robin Tewes (NYC/US), Jonna Pedersen og Bjørn Eriksen
24. marts - 22. april
ANACHRONISM - June Pilaiporn Pethrith
18. februar – 18. marts
NY REPUBLIK - Rasmus Danø, Søren Hüttel og Rasmus Lütken (DHL)
14. januar – 12. februar 2012
THINGS REMEMBERED, LOST AND FOUND - Maj Hasager og Rikke Flensberg
udstillinger 2011
26. november – 11. december 2011
NU ER DET NU - Udstilling med værker til KUNSTPAKHUSETs Sponsorkunstklub
22. oktober – 20. november 2011
CENTRE CHOC - Grafik fra Atelier Presse Papier (Québec, Canada)
17. september – 16. oktober 2011
NERVE-CHASING - Lars Lundehave Hansen og Iben Toft Nørgård
12. august - 11. september 2011
ERINDRING - Den internationale kunstnersammenslutning RIIMFAXE.
4. juni – 3. juli 2011
INQUIRY - Kirsten Rotbøll Lassen og Hanne Linde
30. april - 29. maj 2011
ULDBIKINI - Thorgej Steen Hansen, Hartmut Stockter og Zven Balslev
26. marts - 25. april 2011
ONESHOT (fotoudstilling kurateret af Jesper Elg, V1 Gallery) og
SØREN SOLKÆR STARBIRD (Selected works from CLOSER)
18. februar - 20. marts 2011
HEDE - Beinta av Reyni, Linda Bjørnskov, Anna Odell og Anna Fro Vodder
8. januar - 13. februar 2011
APRÈS NOUS LE DÉLUGE - Peter Carlsen
UDSTILLINGER 2010
27. november - 12. december 2010
NU ER DET NU - Udstilling med værker til Kunstpakhusets Sponsorkunstklub
30. oktober - 21. november 2010
"INSIDE 2010" - Region Midtjyllands censurerede efterårsudstilling 2010
18. september - 17. oktober 2010
UKAST - VIA / Eva la Cour og Mie Lund Hansen
14. august - 12. september 2010
TIME - FOR WHAT - Den internationale kunstnersammenslutning RIIMFAXE
29. maj - 27. juni 2010
I HU - Anders Werdelin, Morten Tillitz og Kim Asbury
24. april - 24. maj 2010
KONSTRUKTIONER MED CIRKLER; SPIRALER OG LYS - Anne Damgaard
20. marts - 18. april 2010
DIREKT - Ulrik Heltoft og Marie Kølbæk Iversen
13. februar - 14. marts 2010
MAGI OG REALISME - Ludmilla Balfour, Anders Christian Pedersen, Carsten Svennson og José Vasconcellos
9. januar - 7. februar 2010
LØST & FAST - Jan Torstenson og Ole Holm Larsen
Udstillinger 2009
28. november - 13. december 2009
NU ER DET NU - Udstilling med værker til Kunstpakhusets Sponsorkunstklub
24. oktober - 22. november 2009
M - (Millennium, Anniversary, Lithuania) - Laura Keblyté, Inga Liksaite, Aurelija Draugele, Agne Jonkute, Irma Lescinskaite, Tadas Vosylius og Zygimantas Augustinas
19. september - 18. oktober 2009
THE WONDERFUL - Maja Gade Christensen, Berit Dröse, Torunn Kjørsvik Haugan, Anders Reventlov Larsen og Jonas Palm
15. august - 13. september 2009
COUPLES - Den internationale kunstnersammenslutning RIIMFAXE
15. maj - 14. juni 2009
TAL OG KUNST - N. -C. Juhl Nielsens kunstindkøb til Partner Revision
28. marts - 03. maj 2009
NU & DA - Jens Chr. Jensen
21. februar - 22. marts 2009
EXPANSION - Bjarne W. Troelstrup, Dorte Lausten og Jacob Noel
FOTO, STUMFILM OG MALERI - Anna Sørensen, Ingrid Kathrine Villesen og Gitte Villlesen
UDSTILLINGER 2008
22. november - 6. december 2008
NU ER DET NU - Udstilling med værker til Sponsorkunstklubben
25. oktober - 16. november 2008
INSIDE 08 - Region Midtjyllands Censurerede Efterårsudstilling 2008
13. september - 12. oktober 2008
THE HOLE - Flemming Rolighed
9. august - 7. september 2008
REFLECTIONS - Den internationale kunstnersammenslutning RIIMFAXE
17. maj - 15. juni 2008
DE ELSKENDE OG BYENS GADER - Bjørn Eriksen og Jonna Pedersen
19. april - 12. maj 2008
SÅDAN ER DET BAR? - Andreas Schulenburg
15. marts - 13. april 2008
HVIDT MØRKE - Frede Troelsen
16. februar - 9. marts 2008
KONKRET - Helge Holmskov (1912- 1982)
12. januar - 10. februar 2008
SÅ LÆNGE VI LER, LEVER VI - Carla Thonsgaard, Lone Villaume, Marianne Tümmler,
Dorte Marcussen og Edel Bærskog