Create Your First Project
Start adding your projects to your portfolio. Click on "Manage Projects" to get started
ARISA - 2024
ARISA
Peter Brandt
ARISA er et udstillingsprojekt der analyserer og materialiserer relationer mellem strukturel hvid vold, racisme og sexisme, med udgangspunkt i skuespilleren og aktivisten Jean Sebergs liv (USA, 1938-79), samt hendes repræsentation i diverse kulturprodukter.
Peter Brandt har igennem de senere år opbygget et arkiv over Seberg, der indeholder vintage fotografier, magasiner, bøger, en falmet 35 mm. film, samt original udgaven af det digt Seberg skrev og dedikerede posthumt til filosof, mystiker og aktivist Simone Weil (Frankrig 1909-43).
Jean Seberg blev i 1957 udvalgt blandt 18.000 unge kvinder til at spille hovedrollen i Saint Joan instrueret af Otto Preminger. Det var den største talentjagt siden Vivien Leigh blev castet som Scarlet O’Hara i Borte med Blæsten i 1939 og medieinteressen var enorm.
Seberg blev i dobbelt forstand brændt på bålet, både under selve filmoptagelserne, da ilden ikke var iscenesat ordentligt, men også af datidens kritikere. I 1960 var Seberg med til at skabe filmhistorie, da hun spillede hovedrollen i Åndeløs instrueret af Jean Luc Godard. Filmen var et markant brud i forhold til form, indhold, skuespil. Den etablerede en ny filmtradition og var startskuddet til det der betegnes The New Wave.
Fra sin tidlige ungdom var Seberg involveret i forskellige borgerrettighedsorganisationer og fatalt blev det for hende, da hun involverede sig med bevægelsen De Sorte Pantere. Det blev begyndelsen på en intensiv overvågning iværksat af Federal Bureau of Investigation (FBI) ulovlige overvågningsprogram COINTELPRO. Seberg blev skygget, aflyttet og forfulgt. FBI iværksatte en kampagne til at ”neutralize her” og dermed ødelægge hendes position og karriere. Som en følge af FBI’s intense overvågning af hende blev hun blacklistet i Hollywood og kunne kun få arbejde i mindre film i Europa. 30. august 1979 forsvandt Seberg i Paris og blev først fundet 10 dage senere død i sin bil. Det er aldrig blevet opklaret om det var et selvmord eller en direkte likvidering orkestreret af FBI.
Peter Brandt har været i korrespondance med FBI og har fået adgang til de filer der blev offentliggjort i 1979 under stor mediebevågenhed. ARISA var COINTELPRO’s kodenavn for Seberg og er også titlen på videoen i udstillingen. Brandt gestalter udvalgte gestus fra Åndeløs oprindeligt udført af Jean Seberg og Jean Paul Belmondo som et ”kodet sprog”, aldrig til hinanden, men udelukkende rettet direkte til kameraet og dermed til os, samtidig med at fragmenter fra FBI filer flyder som et net over Brandts’ krop, til lyden af oplæsning af breve, skrevet af amerikanske borgere i protest over FBI’s systematiske overgreb på Seberg.
I samarbejdet med Egetæpper har Peter Brandt produceret et nyt kunstværk Resistance and Vulnerability: et stort gulvtæppe, som fylder det største udstillingsrum i Kunstpakhuset. I tæppet er indvævet tekstfragmenter af Simone Weil og et filmstillfoto opløst i pixler af Seberg, hvor hun bliver båret ned fra bålet. Med kunstværket ønsker kunstneren at sætte Simone Weils tænkning i spil med Sebergs aktivisme. Værket er realiseret med støtte fra Ny Carlsbergfondet.
Udstillingen er støttet af: Statens Kunstfond, Ny Carlsbergfondet, Midtjysk Skole- og Kulturfond, Grosserer L.F. Foghts Fond, Ege Fonden, Ikast-Brande Kommune.
ARISA er et udstillingsprojekt der analyserer og materialiserer relationer mellem strukturel hvid vold, racisme og sexisme, med udgangspunkt i skuespilleren og aktivisten Jean Sebergs liv (USA, 1938-79), samt hendes repræsentation i diverse kulturprodukter.
Peter Brandt har igennem de senere år opbygget et arkiv over Seberg, der indeholder vintage fotografier, magasiner, bøger, en falmet 35 mm. film, samt original udgaven af det digt Seberg skrev og dedikerede posthumt til filosof, mystiker og aktivist Simone Weil (Frankrig 1909-43).
Jean Seberg blev i 1957 udvalgt blandt 18.000 unge kvinder til at spille hovedrollen i Saint Joan instrueret af Otto Preminger. Det var den største talentjagt siden Vivien Leigh blev castet som Scarlet O’Hara i Borte med Blæsten i 1939 og medieinteressen var enorm.
Seberg blev i dobbelt forstand brændt på bålet, både under selve filmoptagelserne, da ilden ikke var iscenesat ordentligt, men også af datidens kritikere. I 1960 var Seberg med til at skabe filmhistorie, da hun spillede hovedrollen i Åndeløs instrueret af Jean Luc Godard. Filmen var et markant brud i forhold til form, indhold, skuespil. Den etablerede en ny filmtradition og var startskuddet til det der betegnes The New Wave.
Fra sin tidlige ungdom var Seberg involveret i forskellige borgerrettighedsorganisationer og fatalt blev det for hende, da hun involverede sig med bevægelsen De Sorte Pantere. Det blev begyndelsen på en intensiv overvågning iværksat af Federal Bureau of Investigation (FBI) ulovlige overvågningsprogram COINTELPRO. Seberg blev skygget, aflyttet og forfulgt. FBI iværksatte en kampagne til at ”neutralize her” og dermed ødelægge hendes position og karriere. Som en følge af FBI’s intense overvågning af hende blev hun blacklistet i Hollywood og kunne kun få arbejde i mindre film i Europa. 30. august 1979 forsvandt Seberg i Paris og blev først fundet 10 dage senere død i sin bil. Det er aldrig blevet opklaret om det var et selvmord eller en direkte likvidering orkestreret af FBI.
Peter Brandt har været i korrespondance med FBI og har fået adgang til de filer der blev offentliggjort i 1979 under stor mediebevågenhed. ARISA var COINTELPRO’s kodenavn for Seberg og er også titlen på videoen i udstillingen. Brandt gestalter udvalgte gestus fra Åndeløs oprindeligt udført af Jean Seberg og Jean Paul Belmondo som et ”kodet sprog”, aldrig til hinanden, men udelukkende rettet direkte til kameraet og dermed til os, samtidig med at fragmenter fra FBI filer flyder som et net over Brandts’ krop, til lyden af oplæsning af breve, skrevet af amerikanske borgere i protest over FBI’s systematiske overgreb på Seberg.
I samarbejdet med Egetæpper har Peter Brandt produceret et nyt kunstværk Resistance and Vulnerability: et stort gulvtæppe, som fylder det største udstillingsrum i Kunstpakhuset. I tæppet er indvævet tekstfragmenter af Simone Weil og et filmstillfoto opløst i pixler af Seberg, hvor hun bliver båret ned fra bålet. Med kunstværket ønsker kunstneren at sætte Simone Weils tænkning i spil med Sebergs aktivisme. Værket er realiseret med støtte fra Ny Carlsbergfondet.
Udstillingen er støttet af: Statens Kunstfond, Ny Carlsbergfondet, Midtjysk Skole- og Kulturfond, Grosserer L.F. Foghts Fond, Ege Fonden, Ikast-Brande Kommune.